De rol van klantenservice in bedrijfsgroei
Contact met klanten kan jouw bedrijfssucces maken of kraken. Ga je aan de slag met de klantenservice verbeteren, dan is de kans dus ook groot dat jouw bedrijf meer groei doormaakt. Door een goede service om te zetten in een uitmuntende service, stijgt de klanttevredenheid en keren klanten eerder terug: de merkloyaliteit krijgt dus ook een enorme boost! Er is dan ook veel onderzoek gedaan, dat keer op keer uitwijst dat klantenservice dé manier is om klanten te binden. Zo heeft PWC bijvoorbeeld onderzocht dat maar liefst 86% van de consumenten bereid is om meer te betalen in ruil voor een betere klantervaring. HubSpot heeft vervolgens ontdekt dat bedrijven gemiddeld 60% van de klanten verliezen als gevolg van een slechte service. Ook Bain & Company heeft een studie gewijd aan de klantenservice. Hieruit blijkt dat bedrijven die investeren in de beste klantenservice, tussen de 4% en 8% meer omzetgroei behalen. Met een goede klantenservice kun je dus werkelijk het verschil maken.
Problemen van traditionele klantenservice methoden
De impact van een modern klantenservice systeem
Wil je de klantenservice verbeteren? Start dan bij het in gebruik nemen van een modern klantenservice systeem. Hiermee worden de problemen van traditionele methoden binnen de klantenservice direct van tafel geveegd. Met zulke support software de klantenservice verbeteren, kan onder andere door:
- Automatisering van veelvoorkomende verzoeken: Chatbots en AI verwerken standaardvragen, versnellen reactietijden en verlichten de druk op medewerkers.
- Integratie van meerdere communicatiekanalen: Een omni-channel platform brengt communicatie via de telefoon, e-mail, chat en social media samen, waardoor klanten via hun voorkeurskanaal kunnen communiceren.
- Real-time gegevens en rapportages: Deze bieden een compleet klantoverzicht, zorgen voor een betere gepersonaliseerde service en helpen bij snelle besluitvorming.
Dankzij deze klantenservice tools, kunnen bedrijven de wachttijden tot wel 70% verminderen, een casusafhandeling met 50% versnellen en de klanttevredenheid met enorme percentages laten stijgen. FAQtory draagt hier met de eigen software zeker aan bij.
Casestudies
Goede service verlenen en de servicegerichtheid verbeteren binnen het bedrijf, door middel van een geavanceerd klantenservice systeem, heeft al vele bedrijven succes opgeleverd. Zo heeft de nieuwe customer services software voor Starbucks al tot 20% hogere klanttevredenheid geleid, dankzij een omni-channel platform dat kon worden geïmplementeerd. Ook Shopify behaalde eerder al succes. Zendesk hielp dit bedrijf bij het automatiseren van verzoeken, waardoor responstijden met 60% daalden. Bij FAQtory blijven we natuurlijk niet achter in deze mooie resultaten. Zo wordt er vanuit TU Delft positief gereageerd op de impact van het nieuwe klantenservice systeem:
“Doordat de informatie gebundeld is – efficiënter gebruikt kan worden – zijn we bij met de klantcontacten en is er rust op de afdeling.”
Ook bij Universiteit Leiden zijn ze blij met de nieuwe mogelijkheden:
“Het overzicht en inzicht is sterk verbeterd, ook op uitstaande mails bij andere afdelingen.”
De FAQtory klantenservice en CRM software laat beide organisaties sneller, completer en transparanter omgaan met klantcontact (of studentcontact).
Voordelen van een hoogwaardig klantenservice systeem
Een goed customer service platform levert bedrijven verschillende voordelen op. Hieronder bespreken we de belangrijkste voordelen van een krachtig klantenservice systeem.
- Ondersteuning bij compliance en beveiliging: Een hoogwaardig klantenservice systeem zorgt voor veilige gegevensopslag en naleving van regelgeving.
- Cross-selling en up-selling: Doordat klantgegevens uitgebreid geanalyseerd worden, zijn verkoopkansen sneller te identificeren en wordt het eenvoudiger om de omzet te verhogen.
- Werknemerstevredenheid en -productiviteit: Gebruiksvriendelijke systemen verminderen de werkdruk onder de medewerkers en de kans op het maken van fouten. Dit verbetert de sfeer op de werkvloer en verhoogt de efficiëntie binnen het bedrijf.
Hoe kan een klantenservice systeem je bedrijf transformeren?
Ook meer leren over de specifieke klantenservice systemen die bestaan voor bedrijven in uiteenlopende sectoren? Of ontdek je de nieuwste mogelijkheden van ons klantenservice systeem graag zelf? Bij FAQtory kun je altijd terecht voor uitgebreid advies én een demo.