Hoe een klantenservice systeem je bedrijf kan transformeren

De stijgende klantverwachtingen en de hoge concurrentie, zorgen ervoor dat een goede klantenservice de sleutel tot succes is voor vele bedrijven. Een goede service bevordert de klanttevredenheid, loyaliteit en mond-tot-mondreclame, met als gevolg herhalingsaankopen en uiteindelijk bedrijfsgroei. Een klantenservice systeem helpt bedrijven bij het beheren en verbeteren van klantinteracties, om deze bedrijfsgroei te kunnen bereiken. Een klantenservice systeem kan onder andere ticketbeheer, multi-channel communicatie, rapportages en analyses bijhouden.

De rol van klantenservice in bedrijfsgroei

Contact met klanten kan jouw bedrijfssucces maken of kraken. Ga je aan de slag met de klantenservice verbeteren, dan is de kans dus ook groot dat jouw bedrijf meer groei doormaakt. Door een goede service om te zetten in een uitmuntende service, stijgt de klanttevredenheid en keren klanten eerder terug: de merkloyaliteit krijgt dus ook een enorme boost! Er is dan ook veel onderzoek gedaan, dat keer op keer uitwijst dat klantenservice dé manier is om klanten te binden. Zo heeft PWC bijvoorbeeld onderzocht dat maar liefst 86% van de consumenten bereid is om meer te betalen in ruil voor een betere klantervaring. HubSpot heeft vervolgens ontdekt dat bedrijven gemiddeld 60% van de klanten verliezen als gevolg van een slechte service. Ook Bain & Company heeft een studie gewijd aan de klantenservice. Hieruit blijkt dat bedrijven die investeren in de beste klantenservice, tussen de 4% en 8% meer omzetgroei behalen. Met een goede klantenservice kun je dus werkelijk het verschil maken.

Problemen van traditionele klantenservice methoden

De traditionele klantenservice kent enkele problemen. Je sprak eens met een baliemedewerker, je pleegde een telefoontje of je stuurde een e-mail. Echter werd deze data nergens verzameld of gedeeld met andere betrokken partijen en ook regelmatig over het hoofd gezien. Vertraagde reactietijden, inconsistente klantcontacten en een beperkte bereikbaarheid zijn dan ook slechts enkele voorbeelden van problemen die de traditionele klantenservice methoden met zich meebrengen. De verwarring die door deze klanten support methoden ontstaat, de vertraagde reacties en het gebrek aan een persoonlijke benadering, kunnen al snel tot frustratie onder de klanten leiden. Beperkte bereikbaarheid, bijvoorbeeld alleen tijdens kantooruren, frustreert klanten die onmiddellijke hulp nodig hebben enkel nog meer. Deze inefficiënties veroorzaken negatieve klantervaringen, slechte reviews en een daling in herhaalaankopen. Uiteindelijk belemmert dit de groei van een bedrijf, omdat het niet voldoet aan moderne klantverwachtingen van snelle, consistente en gepersonaliseerde service.

De impact van een modern klantenservice systeem

Wil je de klantenservice verbeteren? Start dan bij het in gebruik nemen van een modern klantenservice systeem. Hiermee worden de problemen van traditionele methoden binnen de klantenservice direct van tafel geveegd. Met zulke support software de klantenservice verbeteren, kan onder andere door:

  • Automatisering van veelvoorkomende verzoeken: Chatbots en AI verwerken standaardvragen, versnellen reactietijden en verlichten de druk op medewerkers.
  • Integratie van meerdere communicatiekanalen: Een omni-channel platform brengt communicatie via de telefoon, e-mail, chat en social media samen, waardoor klanten via hun voorkeurskanaal kunnen communiceren.
  • Real-time gegevens en rapportages: Deze bieden een compleet klantoverzicht, zorgen voor een betere gepersonaliseerde service en helpen bij snelle besluitvorming.

Dankzij deze klantenservice tools, kunnen bedrijven de wachttijden tot wel 70% verminderen, een casusafhandeling met 50% versnellen en de klanttevredenheid met enorme percentages laten stijgen. FAQtory draagt hier met de eigen software zeker aan bij.

Casestudies

Goede service verlenen en de servicegerichtheid verbeteren binnen het bedrijf, door middel van een geavanceerd klantenservice systeem, heeft al vele bedrijven succes opgeleverd. Zo heeft de nieuwe customer services software voor Starbucks al tot 20% hogere klanttevredenheid geleid, dankzij een omni-channel platform dat kon worden geïmplementeerd. Ook Shopify behaalde eerder al succes. Zendesk hielp dit bedrijf bij het automatiseren van verzoeken, waardoor responstijden met 60% daalden. Bij FAQtory blijven we natuurlijk niet achter in deze mooie resultaten. Zo wordt er vanuit TU Delft positief gereageerd op de impact van het nieuwe klantenservice systeem:

“Doordat de informatie gebundeld is – efficiënter gebruikt kan worden – zijn we bij met de klantcontacten en is er rust op de afdeling.”

Ook bij Universiteit Leiden zijn ze blij met de nieuwe mogelijkheden:

“Het overzicht en inzicht is sterk verbeterd, ook op uitstaande mails bij andere afdelingen.”

De FAQtory klantenservice en CRM software laat beide organisaties sneller, completer en transparanter omgaan met klantcontact (of studentcontact).

Voordelen van een hoogwaardig klantenservice systeem

Een goed customer service platform levert bedrijven verschillende voordelen op. Hieronder bespreken we de belangrijkste voordelen van een krachtig klantenservice systeem.

  • Ondersteuning bij compliance en beveiliging: Een hoogwaardig klantenservice systeem zorgt voor veilige gegevensopslag en naleving van regelgeving.
  • Cross-selling en up-selling: Doordat klantgegevens uitgebreid geanalyseerd worden, zijn verkoopkansen sneller te identificeren en wordt het eenvoudiger om de omzet te verhogen.
  • Werknemerstevredenheid en -productiviteit: Gebruiksvriendelijke systemen verminderen de werkdruk onder de medewerkers en de kans op het maken van fouten. Dit verbetert de sfeer op de werkvloer en verhoogt de efficiëntie binnen het bedrijf.

Hoe kan een klantenservice systeem je bedrijf transformeren?

We kunnen wel concluderen dat een goede klantenservice, of eigenlijk een uitzonderlijk goede klantenservice, een belangrijk thema is als je bedrijfsgroei wilt realiseren. Een passend klantenservice systeem met de nodige nieuwe technologieën, automatiseert de veelvoorkomende verzoeken, brengt verschillende communicatiekanalen samen en biedt veel real-time inzicht in gegevens en rapportages. Een snellere, consistentere en gepersonaliseerde klantenservice zal tot een verbeterde klanttevredenheid en loyaliteit leiden. Je begrijpt dat dit de duurzaamheid van het bedrijf enorm ten goede komt. Langdurig succes hangt af van klanten die langdurig verbonden zijn aan jouw bedrijf.

Ook meer leren over de specifieke klantenservice systemen die bestaan voor bedrijven in uiteenlopende sectoren? Of ontdek je de nieuwste mogelijkheden van ons klantenservice systeem graag zelf? Bij FAQtory kun je altijd terecht voor uitgebreid advies én een demo.

Gerelateerde blogartikelen

CRM en de toekomst van onderwijs: trends en voorspellingen

Lees meer

Hoe CRM de studentenervaring kan verbeteren

Lees meer

Implementatie van CRM bij hogescholen en universiteiten

Lees meer

Efficiënt samenwerken met klanten en collega’s: De FAQtory methode

Lees meer

Waarom een ‘E-mail-first’ benadering jouw team efficiënter maakt

Lees meer

Integratie van WhatsApp, webchat en e-mail: De multi-channel benadering

Lees meer