Communicatie verbeteren op de werkvloer
Communicatie speelt een belangrijke rol op de werkvloer. Hoe beter werknemers onderling communiceren, des te efficiënter de werkzaamheden. Helaas laat de praktijk zien dat de communicatie op de werkvloer lang niet altijd goed gaat. Dit kan behoorlijke gevolgen voor de organisatie hebben. Wilt u de communicatie op uw werkvloer verbeteren? Lees dan zeker verder.
Kies net als zij voor FAQtory en word een van de 40+ productieve teams
Waarom is goede communicatie op de werkvloer belangrijk?
Goede communicatie is van groot belang op de werkvloer. Dit zijn 3 redenen waarom:
- Prettige werksfeer: goede communicatie bevordert een prettige sfeer op de werkvloer. Het is voor iedereen fijn om elkaar respectvol te behandelen.
- Geen onnodig werk: met goede communicatie voorkomt u onnodig werk. Wat soms fout gaat, is dat meerdere mensen binnen de organisatie onbewust aan dezelfde taak werken.
- Betere resultaten: goede communicatie draagt ook bij aan betere resultaten. De onderlinge samenwerking is simpelweg beter, waardoor de output ook omhoog gaat.
3 veelvoorkomende communicatieproblemen op de werkvloer
Hoewel communicatie op de werkvloer ontzettend belangrijk is, zien we dat er helaas veel fout gaat. Dit zijn 3 veelvoorkomende communicatieproblemen op de werkvloer.
1. Onvolledige communicatie
Een veelvoorkomend probleem is onvolledige communicatie. Een voorbeeld is dat de manager een bepaalde opdracht geeft, zonder daar context aan toe te voegen. Hierdoor weten werknemers niet wat ze moeten doen. Het gevolg is dat ze fouten maken of meer tijd kwijt zijn dan nodig.
2. Tegenstrijdige communicatie
Een andere fout die regelmatig ontstaat, is tegenstrijdige communicatie. Laten we zeggen dat een stagiaire vraagt welke tool hij het beste kan gebruiken voor zijn werk. Medewerker A geeft aan dat dit tool X is, terwijl medewerker B zegt dat Y het beste is. In dat geval is er sprake van tegenstrijdigheid. Het is duidelijk dat dit geen efficiënte werkwijze bevordert.
3. Gebrek aan feedback
Wat we ook vaak zien, is dat mensen bang zijn om feedback te geven of te ontvangen. Dat is een probleem, want feedback vormt de basis van verbetering. Het is ieders verantwoordelijkheid om een feedbackcultuur te stimuleren. Zolang het respectvol gebeurt, wordt iedereen er beter van.
5 tips voor betere communicatie op de werkvloer
Gelukkig zijn er genoeg manieren om de communicatie op de werkvloer te verbeteren. We werken 5 tips voor u uit.
1. Duidelijke richtlijnen
Hanteer duidelijke richtlijnen omtrent communicatie op de werkvloer. Denk bijvoorbeeld aan respect, eerlijkheid en volledigheid. Als elke werknemer hiervan bewust is, gaat het totale niveau vanzelf omhoog.
2. Juiste mensen op de juiste plek
Daarnaast is het belangrijk om de juiste mensen op de juiste positie binnen uw bedrijf te hebben. Iemand die geweldig spreekt, past bijvoorbeeld goed bij de telefoonlijn. De werknemer die graag schriftelijk communiceert, matcht weer beter met de e-mail afdeling.
3. Training
Wat ook helpt, is het trainen van uw medewerkers. Geef bijvoorbeeld één keer per maand een training over communicatie. Dit helpt niet alleen bij het ontwikkelen van vaardigheden, maar creëert ook meer bewustzijn over het belang van communicatie.
4. Geef het goede voorbeeld
Ten vierde is het belangrijk om het goede voorbeeld te geven. Hoe beter u met uw werknemers communiceert, hoe beter zij dit onderling ook doen. Betrap uzelf er dus direct op als u een communicatiefout zoals onvolledigheid, tegenstrijdigheid of onduidelijkheid maakt.
5. Communicatiesoftware
Een van de beste tips voor betere digitale communicatie is het gebruik van de juiste software. Hiermee kunt u bijvoorbeeld gebruikmaken van een centrale inbox en standaardantwoorden. Dit houdt de digitale communicatie op de werkvloer duidelijk, uniform en inzichtelijk.
FAQtory; software voor betere digitale communicatie op de werkvloer
FAQtory is dé software voor betere digitale communicatie op de werkvloer. Het verkleint de kans op problemen, terwijl de efficiëntie toeneemt. FAQtory is vooral populair door de gedeelde inbox, live statistieken en one-click answers. Het wordt veelvuldig gebruikt door universiteiten, gemeenten, reisaanbieders en non-profitorganisaties.