Communicatie manieren
Voor bedrijven zijn verschillende manieren van communicatie mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan mondelinge, schriftelijke of visuele communicatie. Ze zijn allemaal belangrijk, maar één vorm van communiceren staat de laatste jaren met stip op één: digitale communicatie. Vrijwel elk bedrijf maakt hier tegenwoordig gebruik van. Sterker nog, het is een absolute must. Op deze pagina ontdekt u:
- Waarom een variatie aan communicatie manieren belangrijk is
- Welke 4 communicatie manieren er zijn
- Hoe u de communicatie van uw bedrijf verbetert
Kies net als zij voor FAQtory en word een van de 40+ productieve teams
Waarom zijn verschillende communicatie manieren belangrijk voor een bedrijf?
Het gebruik van verschillende communicatie manieren is van groot belang voor elk bedrijf. Dit zijn 3 redenen waarom.
Goede samenwerking
Verschillende communicatie manieren – zoals mondeling en visueel – bevorderen een goede samenwerking. We zien vaak dat bedrijven op kantoor veel beter samenwerken dan wanneer iedereen alleen thuis zit. Dat is simpel te verklaren doordat werknemers dan niet alleen digitaal, maar ook mondeling communiceren. Hoewel mondelinge communicatie tegenwoordig ook goed digitaal kan, blijkt het op locatie laagdrempeliger.
Tevreden klanten
Ook voor de klanttevredenheid is het slim om verschillende communicatie methoden in te zetten. Sommige klanten zijn visueel ingesteld, terwijl anderen liever schriftelijke communicatie ontvangen. Door een variatie te gebruiken, biedt u elke klant waarde.
Meer begrip
Het gebruik van diverse manieren zorgt ook voor meer begrip. Het verschilt namelijk per situatie welke vorm van communicatie het beste werkt. Wilt u data laten zien? Dan werkt een visuele weergave bijvoorbeeld beter dan een reeks cijfers. Hierdoor begrijpen mensen sneller en beter wat u bedoelt.
4 verschillende manieren van communicatie
In de bedrijfssector maken we onderscheid tussen 4 basismanieren van communicatie. Ze dragen allemaal op hun eigen manier bij aan de totale communicatie.
Mondeling
De eerste vorm is mondelinge communicatie. Deze wordt vooral gebruikt bij gesprekken en vergaderingen. Het maakt niet uit of dit op locatie of online plaatsvindt. Bij mondelinge communicatie is het belangrijk om goed te luisteren. Daarnaast helpt het om moeilijke woorden te definiëren en na afloop een samenvatting te geven.
Schriftelijk
Schriftelijke communicatie is ook onmisbaar voor elk bedrijf. Tegenwoordig gebeurt het niet meer vaak met brieven, maar vooral digitaal. Denk bijvoorbeeld aan e-mails of chatberichten. Bij schriftelijke communicatie is het belangrijk om niet langdradig te zijn. Breng de boodschap in zo min mogelijk woorden over.
Visueel
Ook visuele communicatie speelt een belangrijke rol voor bedrijven. Eén grafiek, afbeelding of video kan duizenden woorden vervangen. Hierdoor krijgen verschillende afdelingen binnen uw bedrijf – in een kortere tijd – meer begrip over het vraagstuk.
Digitaal
Digitale communicatie is tegenwoordig niet meer weg te denken uit de communicatiemix. Het heeft de bedrijfscommunicatie op 2 manieren veranderd, namelijk:
- Interne communicatie: werknemers kunnen 24/7 met elkaar overleggen, zonder dat ze naar een fysieke locatie moeten gaan. Bovendien gaat het versturen van mails en apps veel sneller dan brieven.
- Externe communicatie: het spelletje verplaatst zich steeds meer van de fysieke wereld naar websites en social media.
Hoe verbetert u de communicatie manieren van uw bedrijf?
Bent u klaar om de communicatie manieren van uw bedrijf naar het volgende niveau te tillen? Met deze 3 tips verbetert u ze direct.
1. Juiste mensen aannemen
Het aannemen van de juiste mensen heeft veel invloed op de verbetering van communicatie manieren. Sommige werknemers kunnen super goed luisteren, terwijl anderen vooral visuele talenten hebben. Het is dus zaak om de juiste mensen op de juiste plek te krijgen. Voor een klantenservicemedewerker is het bijvoorbeeld belangrijk om in alle 4 de communicatie manieren thuis te zijn.
2. Feedbackcultuur
Wat ook helpt, is het stimuleren van een feedbackcultuur. Dat wil zeggen dat mensen zich comfortabel voelen met het geven en ontvangen van tips en onderbouwde kritiek. Hierdoor weten ze precies waar ze aan moeten werken. Op de lange termijn ziet u dit terug in de algehele bedrijfscommunicatie.
3. Communicatiesoftware
Met de juiste software verbetert u de communicatie van uw bedrijf drastisch. Wat dacht u van FAQtory? Met deze professionele software krijgt u toegang tot een gedeelde inbox, one-click-answers en real-time statistieken. Dit vormt de basis om uw bedrijfscommunicatie sneller, beter én makkelijker te maken.
Betere communicatie met FAQtory
FAQtory is een veelgebruikte communicatiesoftware door universiteiten, gemeenten, reisorganisaties en non-profits. Dankzij de dynamische database, centrale inbox en integraties wordt de communicatie van uw bedrijf direct beter.